המוסד לביטוח לאומי – כמה עובדות שלא ידעתם

רובנו פנינו אליו לפחות פעם או פעמיים, אבל מה אתם באמת יודעים על ביטוח לאומי? אספנו כמה עובדות מעניינות שיעשו לכם סדר

אנשים במשרד - ביטוח לאומי
ביטוח לאומי – המוסד שדואג למאות אלפי ישראלים

ביטוח לאומי הוא הכתובת שלנו במצבים משמחים כמו לידה, אך גם במצבים מצערים ומאתגרים כמו אבטלה, מחלה וכדומה. כדי לספק את השירות הזה, אנחנו משלמים דמי בריאות באופן קבוע, כאשר אופן התשלום משתנה בהתאם לסטטוס שלנו (עצמאי, שכיר, מובטל, סטודנט וכדומה). רובנו ניזכר בביטוח הלאומי רק כאשר נזדקק לסיוע שלו, אבל ישנם לא מעט דברים שכדאי לדעת עליו. אספנו כמה עובדות על המוסד לביטוח לאומי שכדאי להכיר:

  • הוא מלווה אותנו משנת 1954. תאריך ההקמה שלו, באופן מעניין, הוא ה-1 באפריל.
  • הפעילות שלו היא תוצר של חוק הביטוח הלאומי, שנחקק שנה קודם לכן בכנסת השנייה. מטרת החוק הייתה להוביל למדינת רווחה שתדאג לאזרחיה, גם בתקופה המאתגרת שבה הייתה מצויה ישראל באותו הזמן.
  • בתחילת הדרך, ביטוח לאומי כלל רק שלוש קצבאות (זיקנה, דמי לידה ותאונות עבודה). בהמשך, הצטרפו לרשימה גם קצבאות ילדים, קצבת נכות כללית, דמי אבטלה וביטוח סיעודי. כל האחרים מלווים אותנו עד היום כמובן.
  • חיילים אינם צריכים לשלם דמי ביטוח לאומי, מכיוון שהמדינה עושה זאת עבורם. 
  • בכל שלב אחר בחייהם הבוגרים, אזרחי המדינה נדרשים לשלם כרגיל. כך למשל אזרחים שנמצאים בטיול לחו"ל, צריכים לשלם דמי ביטוח לאומי מדי חודש. צעירים שנוסעים לטיול של אחרי צבא, מגלים זאת לא פעם רק בדיעבד. חשוב להקפיד לשלם את התשלומים הרלוונטיים במועד, כדי להימנע מקנסות.
  • מצבם של שכירים הוא הפשוט ביותר, מכיוון שהתשלום יורד מהם אוטומטית. עצמאיים לעומת זאת, צריכים לשלם בעצמם.
  • משנות ה-80 ואילך המוסד לביטוח לאומי החל להעביר את העודפים שלו כהלוואה עבור משרד האוצר. במהלך 2018, מנכ"ל ביטוח לאומי הצהיר שהביטוח הלאומי יפסיק להעביר את העודפים שלו ויתחיל להשקיע עצמאית, מה שהוביל לתחילתו של מאבק בין שני הגורמים. הסיבה למאבק, בין היתר, היא בשל ההנחה שבעוד פחות מ-30 שנים יתרוקנו קופות המוסד לביטוח לאומי לחלוטין.
ביטוח לאומי דואג גם לפגועי נפש

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these